Reklamný smog, ako je nazývaný fenomén prebytočného množstva reklamných stavieb v mestách, je stále väčším terčom predstaviteľov slovenských miest. Vo väčšine prípadov to zatiaľ do obmedzovania takýchto reklamných objektov nevyústilo. V Bratislave však po novom budú mať podstatne menej priestoru.
Zdroj: wikipedia.org - Wizzard
Súčasné vedenie Bratislavy sa nikdy netajilo snahou regulovať počet reklamných stavieb na území hlavného mesta. Po nedávnom rokovaní mestského zastupiteľstva všetko nasvedčuje tomu, že takýto krok má definitívne zelenú. V rámci schvaľovania nových zmien a doplnkov územného plánu Bratislavy bolo totiž odobrené aj obmedzenie reklamných stavieb.
Zdroj: bratislavaden.sk
Regulácia je prvýkrát v územnom pláne
Zákaz budovania reklamných stavieb na niektorých miestach či odstraňovanie nelegálnych objektov tohto typu nie je v Bratislave až takou novinkou. Doterajší boj proti reklamnému smogu tohto typu však nemal veľký dosah. Zmeniť to má práve zahrnutie tejto regulácie do územného plánu, v ktorom sa možnosť obmedzovať vznik reklamných objektov objavila po prvýkrát. V praxi to má do realizácie reklamných stavieb vniesť väčší poriadok. Mesto má zároveň získať väčšie páky na skoncovanie s nelegálnymi reklamnými stavbami.
Čo prinesie regulácia reklamných stavieb:
- zavedú sa 4 zóny regulácie reklamných stavieb rozdelené podľa členenia mesta
- v každej zo 4 zón bude platiť zákaz umiestňovania billboardov väčších ako 13 m²
- v prírodnom prostredí a pri vodných tokoch bude úplný zákaz reklamných stavieb
- úplný zákaz reklamných stavieb bude platiť aj na všetkých promenádach v meste
- v pamiatkovo chránených územiach budú povolené iba malé vývesné štíty do 2 m²
- v širšom centre mesta sa budú môcť umiestňovať iba citylighty s plochou do 3 m²
- zákaz citylightov s plochou nad 3 m² sa bude týkať aj hlavných dopravných ťahov
- na ostatnom území mesta budú môcť byť citylighty do 3 m² a billboardy do 13 m²
- vzdialenosti medzi citylightmi musia byť aspoň 100 m, medzi billboardmi 200 m
- na obchodoch budú môcť byť vývesné štíty s maximálnou reklamnou plochou 13 m²
Tento rok už zmizlo viac ako 400 objektov
Regulácia reklamných stavieb v Bratislave má urýchliť čistenie mesta od reklamného smogu. Tento rok ich údajne zmizlo už vyše 400. Nakoľko sa tak udialo v čase, kedy takáto regulácia nebola zahrnutá v územnom pláne, vedenie mesta to hodnotí ako úspech. Práve obmedzenia vyplývajúce zo zmeny a doplnenia územného plánu majú proces ešte viac urýchliť. Vedenie Bratislavy zároveň vyzýva majiteľov ďalších nelegálne osadených reklám na dohodu o ich odstránení.
Text: Róbert Bosák
Zdroj: bratislava.sk
Zdroj foto: wikipedia.org – Wizzard, bratislavaden.sk