Tradičné cyklistické bašty opäť predstavili projekty, ktoré priaznivcom cyklodopravy v mestách zlepšujú podmienky. V Kodani a Utrechte totiž nedávno otvorili nové kryté parkoviská pre bicykle, a to nie hocijaké.
Kým u nás sa riešia problémy s nedostatkom parkovísk pre autá, v dánskych a holandských uliciach hľadajú riešenia, ako čo najlepšie zvládať rastúce množstvá bicyklov. K vyššiemu komfortu a lepšej bezpečnosti obyvateľov majú prispievať špeciálne parkoviská využívané výhradne cyklistami. Dve také nedávno otvorili v Kodani a Utrechte, pričom obidve patria k tomu najväčšiemu a najlepšiemu, čo sa pre cyklistov postavilo.
Kodaň má parkovisko v krytých podzemných ostrovoch na námestí
V dánskej metropole využíva bicykel ako dopravný prostriedok okolo 40 % obyvateľov. Časť z nich tvoria študenti, ktorí zvykli bicyklami zaplniť celé námestie pred areálom University of Copenhagen. To ale zmenila nedávno ukončená premena námestia, v rámci ktorej vzniklo na priestranstve pred univerzitou aj nové cykloparkovisko pre 2000 bicyklov.
Zdroj: cobe.dk
Koncept nového námestia pozostáva z niekoľkých ostrovov, ktoré vypĺňajú otvorený verejný priestor. Kým niektoré ostrovy tvoria zelené zóny, iné boli zriadené v podobe otvorov, pod ktorými sú ukryté stojany na bicykle. Tie tak neprepĺňajú námestie a zároveň sú umiestnené na bezpečnom mieste.
Zdroj: cobe.dk
Najväčšie cykloparkovisko sveta je po novom v holandskom Utrechte
Hromada bicyklov na chodníkoch v centre mesta už netrápi ani holandský Utrecht. V rámci modernizácie tamojšej železničnej stanice v ňom otvorili najväčšie cyklistické parkovisko na svete. S kapacitou 12 500 parkovacích miest a prepracovaným riešením parkovania rovno pod zemou sa tak stalo inšpiratívnym príkladom, ako riešiť organizáciu cyklodopravy v centrách miest.
Zdroj: CU2030.nl
Na realizácii podzemného parkoviska sa pracovalo niekoľko rokov. Dôraz sa nekládol len na polohu pod areálom stanice, ale takisto na dizajn a dispozíciu parkoviska. Vzhľadom na počet bicyklov, ktoré je na parkovisku možné odkladať, sa pri návrhu myslelo na bezpečný a dobre organizovaný systém chodieb a východov. Bonusom je spomínaný dizajn kombinujúci betón, oceľ a drevo, vďaka čomu parkovisko nie je len veľké, ale aj útulné a bezpečné.
Zdroj: Petra Appelhof
Text: Róbert Bosák
Zdroj foto: cobe.dk, CU2030.nl, Petra Appelhof