Dátum 31.máj sa už tradične spája s témami ako preplatky, nedoplatky alebo náklady na byt. Týmto dňom sa totiž každoročne končí oficiálny termín, do ktorého musia byť majiteľom bytových objektov doručené ročné vyúčtovania.
Vzhľadom na dnešný dátum je jasné, že väčšina majiteľov bytových objektov sa s aktuálnym ročným vyúčtovaním už stretla. Čakanie na dobré alebo horšie správy týkajúce sa vyrátaného preplatku či nedoplatku za spotrebu energií tak majú mnohí za sebou a teraz ostáva preveriť, či sú výsledky správne alebo je potrebné riešiť vzniknuté nezrovnalosti.
Vyúčtovanie skontrolujte, chyby sú bežné
Nikoho neprekvapí, že pochybenia v ročných vyúčtovaniach sú na Slovensku celkom bežným javom a v mnohých prípadoch ide o dosť vysoké sumy. Práve preto bude rozumné podrobne skontrolovať celé vyúčtovanie a po nájdení omylov konať. Bez ohľadu na výšku rozdielu je potrebné dať veci do poriadku, takže nebojte sa požiadať správcu o nápravu stavu, veď je to vaše právo.
Čo kontrolovať na ročnom vyúčtovaní :
– spájanie nezlučiteľných položiek, čo platí najmä pri studenej a dažďovej vode
– zohľadnenie výkonu vykurovacieho telesa pri pomerových rozdeľovačoch
– zarátanie nákladov na výťah a spoločné priestory, ak ste istý čas byt neobývali
– či bola zo strany správcu použitá dohodnutá forma rozpočítavania položiek
Najčastejšie chyby, ktoré sa každoročne opakujú
– nesprávne vypočítané sumy a odchýlky rátané v desatinách eura
– často býva zle zarátaný časový rozptyl za dané fakturačné obdobie
– pri výpočte nákladov na teplú vodu sa zarátavajú cirkulačné straty
– prepočty sa udávajú v starých nesprávnych merných jednotkách
V prípade pochybenia hneď reklamujte
Možno aj vám sa výsledky doručeného ročného vyúčtovania nepozdávali a po ich podrobnom preskúmaní ste našli nejaké chyby. V tom prípade nemáte na čo čakať a rýchla reklamácia je viac než nutná. Odporúčame konať okamžite, nakoľko reklamovať síce môžete aj neskôr, no po uplynutí 30 dní od doručenia vyúčtovania vám to nemusí nikto akceptovať. Navyše, pokiaľ si so správnym postupom neviete rady, potom sa obráťte na niektorú inštitúciu zameranú na riešenie problémov tohto typu.
Problémy s vyúčtovaním vám pomôžu riešiť tieto inštitúcie :
Spotrebiteľské združenia – sústredia sa na poradenstvo a riešenie sporov so správcom
Slovenská inovačná a energetická agentúra – jej poradcovia pomôžu s rozúčtovaním položiek
Slovenská obchodná inšpekcia – kontroluje správcov bytových domov a ich činnosť
Ak vám dodnes stále neprišlo ročné vyúčtovanie za minulý rok, niekde nastal nejaký problém, pretože podľa zákona ho máte dostať do konca mája. V prípade, že sa tak nestalo, mali by ste sa informovať priamo u správcu alebo v spoločenstve vlastníkov bytov, ktorí za ich doručenie preberajú plnú zodpovednosť. Týchto prípadov je však minimum a zvyčajne sa jedná o nejaké technické komplikácie pri odosielaní. Bez ohľadu na to však situáciu riešte, aby ste nemuseli čeliť nejakým väčším problémom.
Text : Róbert Bosák
Foto : commons.wikimedia.org