Reality inzercia

Poznámky sú jednoduchý nástroj, ako sa rýchlo a bez problémov orientovať v množstve inzerátov, ktoré ste si prezreli a zaujali vás. Umožní vám orientovať sa v inzerátoch a ľahko ich porovnávať medzi sebou.

K dispozícií máte 10 predvolených poznámok, ktoré si viete ľubovoľne upravovať ako vám vyhovuje. Navyše si viete k inzerátu pridať svoju vlastnú poznámku, postreh, či krátky popis.

Služba je prístupná len pre registrovaných používateľov. Registráciou získate navyše možnosť ľahko si spravovať poznámky a označené inzeráty. Pod každou poznámkou sa vám zobrazí zoznam vami označených inzerátov.

Zdieľaným kolobežkám v Paríži hrozí stopka. Rozhodne referendum.

Napísal Róbert Bosák, 16.02.2023

Paríž bol jedným z prvých hlavných miest, ktoré zaviedli systém zdieľaných kolobežiek. Čoskoro sa môže stať prvým, ktoré ho zakáže. Obyvatelia francúzskej metropoly o tom rozhodnú v referende. 

 

Zdieľané kolobežky začali v Paríži premávať v roku 2018. Postupne sa ich do ulíc hlavného mesta dostalo okolo 15 000. Netrvalo dlho a rekreačná mestská doprava zavedená aj kvôli jej ekologickému rozmeru začala ukazovať prvé mínusy. Sťažnosti na kolobežky sa rýchlo kopili zo strany verejnosti aj niektorých zástupcov mesta. Situácia vyústila do ohlásenia referenda, v ktorom sa rozhodne, či budú zdieľané kolobežky jazdiť v uliciach Paríža naďalej.

Zdroj: pixabay

 

Neporiadok v meste

 

Parížsky systém zdieľaných kolobežiek funguje rovnako ako v ostatných mestách. Užívatelia si vyzdvihnú kolobežku na vyhradenom mieste a po ukončení jazdy ju majú na vyhradenom mieste nechať. Aj keď v meste sú špeciálne parkovacie plochy, niektorí užívatelia nechávajú kolobežky voľne „pohodené“ na chodníkoch, námestiach či v parkoch. Pri množstve 15 000 kusov to ovplyvňuje vizuálnu podobu mesta. V posledných mesiacoch dokonca pribúdajú aj prípady elektrických kolobežiek zahodených do rieky Seina, čo odporcov tohto druhu mestskej dopravy ešte viac burcuje k aktivitám vedúcim k ich zákazu.

Zdroj: pixabay

 

Nárast počtu nehôd

 

Ďalším problémom, ktorý zdieľané kolobežky spôsobujú, sú časté nehody. Ich počet neustále stúpa, čo potvrdzujú aj štatistiky. Od januára do augusta minulého roka bolo v hlavnom meste evidovaných viac ako 330 nehôd, pri ktorých boli e-kolobežky. Rok predtým došlo v prvých 8 mesiacoch k viac ako 240 kolíziám. Počet dopravných nehôd za účasti kolobežiek vzrástol napriek obmedzeniu rýchlosti do 20 km/h a zákazu ich jazdy po chodníkoch. K zákazu prišlo po zrážke s chodkyňou, ktorá na následky zranení umrela.

Zdroj: shutterstock.com – Paul Gueu

 

Referendum na jar

 

Prísne pravidlá pre jazdu na e-kolobežkách nepomohli. Mnohí jazdci sa naďalej premávajú po chodníkoch, navyše s rýchlosťou nad 20 km/h. Niektorí užívatelia nerešpektujú ani nariadenie odkladať kolobežky na vyhradené miesta. Medzi obyvateľmi Paríža to spôsobuje stále väčšie rozpory. Jedni tento druh dopravy obhajujú, iní vyzývajú k úplnému zákazu. Kompetentní sa to rozhodli vyriešiť vypísaním referenda, ktoré rozhodne o ďalšom osude kolobežiek v Paríži. Pôjde o celomestské referendum, ktoré sa uskutoční 2. apríla 2023. Občania sa v ňom môžu vyjadriť k otázke, či mesto bude môcť ďalej povoľovať zdieľané kolobežky.

 

Text: Róbert Bosák

Zdroj foto: pixabay.com, shutterstock.com – Paul Gueu