Pracujeme s overenými kanceláriami
  +
Prihlásenie
Zabudnuté heslo
Prihlásenie
Počet nehnuteľností
97 273
Reg. kancelárií
11 767
Reg. užívateľov
115 637
Fanúšikov
52 554


Reality inzercia

SORA

Vodné dielo Gabčíkovo prechádza prvou obnovou od svojho vzniku

Reality Realitné články Vodné dielo Gabčíkovo prechádza prvou obnovou od svojho vzniku

Napísal Róbert Bosák, 17.07.2019


Má ísť o najväčší projekt svojho druhu v celej EÚ a jeho realizácia odľahčí  európsku kasu o desiatky miliónov. Podľa vyjadrení odborníkov je však modernizácia vodného diela v Gabčíkove potrebná a investícia do nej prinesie ešte lepšie výsledky.

 

Projekt výstavby vodného diela v Gabčíkove patril k najväčším, aké boli vo sfére európskej riečnej dopravy zrealizované. Jeho realizácia sa oprela o vybudovanie 2 plavebných komôr, ktoré podporujú bezpečnosť a lepšie riadenie lodnej dopravy. Tie ale za 27 rokov prevádzky neprešli žiadnou obnovou, čo sa aktuálne začalo meniť.

Zdroj: www.fotogaleria.lietadla.com – lubica 


Opotrebované plavebné komory

 

K modernizácii sa pristúpilo najmä kvôli stavu plavebných komôr. Podľa štatistík sa nimi od roku 1992 preplavilo viac ako 400 000 lodí, k čomu bolo potrebné komory naplniť vyše 100-tisíckrát. To sa, samozrejme, podpísalo na ich stave, ktorý si už žiada značné rekonštrukcie.

Zdroj: Csicsay Imre 


Na obnovu sa vyčlenilo 150 mil. €

 

Veľké projekty vyžadujú veľké investície, čo platí aj v tomto prípade. Náklady na kompletnú obnovu plavebných komôr sa vyšplhajú až na 150 mil. €, pričom 123 mil. € pokryjú peniaze z EÚ. Vyčlenený balík sa vyčerpá postupne v jednotlivých rokoch podľa harmonogramu prác.

 

Čerpanie financií na obnovu diela:

2019 – 40 mil. €

2020 – 54 mil. €

2021 – 56 mil. €

+ stavebný dozor 2,2 mil. €

Zdroj: www.cvtisr.sk 


Harmonogram plánovaných prác:

- modernizačné práce sa zahájili v júni 2019

- do decembra 2020 sa vymení pravá komora

- do konca roka 2021 sa vymení ľavá komora

- kolaudácia projektu je naplánovaná na rok 2022

Zdroj: www.cvtisr.sk


Výsledkom modernizácie nebude len vyššia životnosť plavebných komôr. Obnovou sa zvýši aj plynulosť a bezpečnosť lodnej dopravy. Zároveň bude možné zintenzívniť prevádzku lodí, ktorých sa tak medzinárodnou trasou po Dunaji preplaví cez Slovensko ešte viac.

 

Obnova vodného diela bude vykonávaná za plynulej prevádzky lodnej dopravy. Preprava lodí po Dunaji tak nebude nijak obmedzovaná.

 

Text: Róbert Bosák

Zdroj: www.sita.sk

Zdroj foto: www.visitslovakia.com, www.fotogaleria.lietadla.com – lubica, Csicsay Imre, www.cvtisr.sk