Ešte pred 100 rokmi to bol najdlhší viadukt v celej strednej Európe. Dnes síce stále slúži ako dôležitý dopravný uzol vedúci ponad Vltavu, no jeho sláva je ďaleko preč. Aktuálne rozbehnutý projekt však má dať Negrelliho viaduktu a jeho okoliu druhú šancu.
Zdroj: Jvs
V centre Prahy sa v poslednom období rozbehlo viacero veľkých projektov, v rámci ktorých majú cenné technické či rezidenčné pamiatky opäť ožiť. K takým patrí aj Negrelliho viadukt, ktorý už čoskoro dostane novú tvár, a nielen to. Súčasťou jeho premeny má byť vybudovanie viacfunkčnej verejnej zóny, ktorá vdýchne lokalite na hranici Karlína a Holešova nový život.
Zdroj: cceamoba.cz
Nová podoba Negrelliho viaduktu
Popri všetkých tých rekonštrukčných projektoch, ktoré sa v centre Prahy rozbehli, sa dočkal aj spomínaný viadukt, známy tiež ako Karlínsky. Po dôkladných prípravách a tvorbe návrhu pod taktovkou organizácie CCEA MOBA sa už začalo s jeho modernizáciou. Nakoľko je vzácna pamiatka spolu s okolím jedným z najvýznamnejších miest v širšom centre Prahy, premenu na novú verejnú zónu si už doslova pýtala.
Zdroj: cceamoba.cz
Niekoľko naj o Negrelliho viadukte:
- vôbec 1. železničný most, ktorý vybudovali nad riekou Vltava
- 2. najstarší pražský most zo všetkých 13 mostov nad Vltavou
- najdlhší železničný most a celkovo 3. najdlhší most v Česku
- do roku 1910 najdlhší viadukt na území celej strednej Európy
Zdroj: cceamoba.cz
Ako sa zmení viadukt a jeho okolie:
- celkovo až 45 z viac ako 70 oblúkov viaduktu bude krok po kroku renovovaných
- súčasťou návrhu je aj menší park, ktorý má do lokality vniesť trochu živej zelene
- v priestoroch vynoveného viaduktu má nájsť sídlo moderné bistro a malá knižnica
- na doterajších parkovacích miestach vyrastú obchody a gastronomické zariadenia
- mesto zriadi nové parkovisko, na ktorom sa však bude dodržiavať parkovací režim
Zdroj: cceamoba.cz
Projekt vyzerá viac ako zaujímavo, už len počkať na jeho realizáciu. Tá má byť hotová do 3 rokov, samozrejme, ak sa dodrží celý plán výstavby. Historicky cenná, no v poslednom čase trochu zabudnutá pražská lokalita sa tak môže tešiť na novú tvár, ktorú oživí vynovený 1,1-kilometrový viadukt z roku 1850.
Text: Róbert Bosák
Foto zdroj: Jvs, cceamoba.cz