Slovenskému obchodu sa naďalej darí. Rastu jeho minuloročných tržieb nezabránili ani protipandemické opatrenia. Maloobchodný sektor zaznamenal medziročný rast napriek zatvoreniu mnohých predajní.
Zdroj: pixabay.com
Medziročný rast tržieb maloobchodu dosiahol 1,4 %
O výsledkoch celkového objemu tržieb slovenských maloobchodných prevádzok za rok 2021 informoval Štatistický úrad SR (ŠÚ SR). Podľa jeho čísel dosiahol vlaňajší medziročný rast úroveň 1,4 %. Nebyť protipandemických opatrení, nárast mohol atakovať rekordné hodnoty. Napriek nižšiemu výsledku ide o signál, že maloobchod je v dobrej kondícii, čo potvrdzuje aj porovnanie s rokom 2019. V porovnaní s ním boli vlaňajšie tržby vyššie o 0,3 %, a to napriek niekoľkotýždňovému lockdownu.
Darilo sa čerpacím staniciam, hypermarkety stratili
Analytici ŠÚ SR priniesli informácie aj o vývoji tržieb v jednotlivých oblastiach tunajšieho maloobchodu. Pod ich celkový medziročný rast sa podpísali výsledky z niekoľkých oblastí, ktoré uzatvorili rok 2021 v plusových číslach. Výrazné zvýšenie ročných tržieb zaznamenali čerpacie stanice, ktoré dokopy zarobili o 4,9 % viac ako v roku 2020. Skoro 3 % rast majú za sebou obchody so športovým a kultúrnym sortimentom a obchody s tovarom určeným pre domácnosť. Naopak, konečný výsledok znížili hypermarkety a supermarkety, ktorých tržby v medziročnom porovnaní s rokom 2020 klesli.
Záujem o nakupovanie v eshopoch sa stále zvyšuje
Nárast tržieb vlani zaznamenali aj eshopy. Tie sú u nás stále v pozadí klasických kamenných predajní, no postupné zvyšovanie podielu Slovákov, ktorí nakupujú online, z nich robí ďalší výnosný zdroj príjmu pre obchodníkov. Potvrdzujú to aj nedávno zverejnené čísla Eurostatu. Podľa tých bol podiel Slovákov, ktorí v roku 2016 kúpili tovar alebo nejakú službu online, 68 %. V roku 2021 ich bolo už 84 %.
Zdroj: pixabay.com
Text: Róbert Bosák
Zdroj: slovak.statistics.sk, ec.europa.eu
Zdroj foto: pixabay.com