193 km dlhý prieplav spájajúci Červené a Stredozemné more je už viac ako 150 rokov jedným z najdôležitejších uzlov lodnej dopravy vo svete. Tlak zo strany prepravcov je však stále vyšší, čo viedlo k zahájeniu projektu rozširovania vyťaženého „kanála“. Dnes sú už známe predbežné termíny jeho ukončenia.
Zdroj: egyptindependent.com
Suezský prieplav sa počas bohatej histórie už rozširoval. Rozšírená plavebná plocha, ktorá zdvojnásobila dennú kapacitu plaviacich sa lodí, však nestačí uspokojiť nároky prepravcov. Potreba ďalšieho rozšírenia sa naplno ukázala vlani po tom, čo sa nákladná loď Ever Given zakliesnila medzi brehy úzkej plavebnej dráhy. Plavebný kanál tým zablokovala na 6 dní, čo malo značné ekonomické dopady. Správu Suezského prieplavu (SCA) to okamžite primälo k príprave projektu, ktorého výsledkom bude ďalšie rozšírenie plochy plavebného kanála.
Zdroj: egyptindependent.com
Predĺženie a prehĺbenie problémového úseku
Spomínaná nákladná loď sa zasekla medzi brehmi jedného z najproblémovejších úsekov. 30 km dlhá časť kanála je známa pomerne úzkou dráhou, ktorá sa stala lodi Ever Given v marci minulého roka osudnou. Práve táto časť bude o 40 metrov širšia, pričom v rámci rozšírenia sa pristúpi aj k jej prehĺbeniu o viac ako 2 metre. Celková hĺbka tohto úseku bude po novom dosahovať takmer 23 metrov.
Predĺži sa aj druhý pruh plavebného kanála
V rámci rozširovania Suezského prieplavu sa do projektu, ktorý sa realizuje od leta minulého roka, zahrnulo aj predĺženie druhého pruhu. Ten slúži len od roku 2015, no za 7 rokov uľahčil plavbu prieplavom obrovskému množstvu lodí. Tie môžu vďaka jeho sprístupneniu plávať cez Suezský prieplav obojsmerne. Práve tento pruh sa v rámci prebiehajúceho rozšírenia predĺži o ďalších 10 kilometrov, vďaka čomu cez neho bude môcť preplávať naraz o 6 lodí viac.
Rozšírenie prieplavu bude hotové v lete 2023
Všetky naplánované práce majú byť hotové najneskôr v lete budúceho roka. Ako už avizovalo vedenie SCA, realizácia projektu potrvá najviac 24 mesiacov. Viacerí experti ale upozorňujú, že rozšírenie nemusí zabrániť podobným problémom, aké v minulom roku nastali v súvislosti s loďou Ever Given. Rozšírenie a s tým spojené zvýšenie plavebnej kapacity totiž môže viesť k zvýšeniu počtu lodí vo vodách prieplavu. Riziko vzniku podobných kolízií tak ostane ďalej vysoké.
Zdroj: globalriskinsights.com
Text: Róbert Bosák
Zdroj foto: egyptindependent.com, globalriskinsights.com