Svetové mestá prichádzajú s rôznymi nadčasovými projektmi, ktoré majú zlepšiť život miestnych obyvateľov a zároveň pomôcť životnému prostrediu. Jeden taký bol nedávno predstavený v americkom Oaklande, kde chystajú špeciálnu ekolanovku.
Mestské lanovky, ktorých cieľom je rýchlejšie a pohodlnejšie spojenie vybraných lokalít, sú v niektorých krajinách celkom bežným dopravným prostriedkom. Máloktorá z nich sa ale môže pochváliť prevádzkovaním špeciálnej ekologickej lanovky schopnej dobre vyzerať a efektívne fungovať. Jednu takú by mohol v najbližších rokoch prevádzkovať americký Oakland.
Zdroj: big.dk
Mestská lanovka bez emisií
Napriek viacerým pozitívam si Oakland Gondola získala pozornosť hlavne svojím zeleným návrhom. Ten počíta so zriadením lanovky, ktorá počas svojej prevádzky nebude produkovať žiadne emisie. 100 % zdrojom jej pohonu totiž má byť elektrina, čím bude lanovka garantovať úsporu a zároveň prispievať k zdravšej atmosfére v meste.
Zdroj: www.archdaily.com
Vo futuristickom dizajne
Okrem ekologického profilu lanovky sa obyvatelia môžu tešiť aj na prepracovaný dizajn, na ktorý sa bude pozerať určite lepšie ako na bežné lanovkové súpravy. Postarajú sa o to najmä 2 útulné stanice v podobe futuristických prístreškov. Keďže na ich realizáciu sa využijú drevené prvky doplnené plechovým povrchom, ekologická funkcia lanovky sa vyzdvihne ešte viac.
Zdroj: www.dezeen.com
Zopár faktov o lanovke:
- projekt navrhol škandinávsky ateliér Bjarek Ingels Group
- lanovka spojí centrum Oaklandu s bejzbalovým ihriskom
- do 1 kabíny sa zmestí až 35 pasažierov
- lanovka prevezie 6000 ľudí za hodinu
- jednosmerná jazda potrvá 3,5 minúty
- lanovku chcú spojazdniť v roku 2023
Zdroj: www.archdaily.com
Spojazdnenie tejto lanovky nebude jediným krokom smerom k ekologickejšiemu mestu, ku ktorému sa v Oaklande schyľuje. Jej vybudovanie má prebehnúť v rámci rozsiahleho balíka urbanistických zmien vedúcich k postupnej transformácii na smart city. Tie sa majú spolu s lanovkou stihnúť zrealizovať za najbližších 4 až 5 rokov.
Text: Róbert Bosák
Foto: big.dk, www.archdaily.com, www.dezeen.com