Rýchla, lacná, ekologická a ešte aj s pútavým zážitkom. Presne taká má byť preprava mestskou lanovkou, ktorá by mohla už v najbližších rokoch priniesť do miest po celom svete novú formu dopravy.
Chaotická doprava v prehustených mestách trápi čoraz viac metropol vrátane tých na starom kontinente. Niektoré z nich začali hľadať efektívne riešenia, ako odbremeniť frekventované centrá a zjednodušiť obyvateľom presun po jednotlivých štvrtiach. K takým by mala patriť aj realizácia moderných mestských lanoviek, aké už stihli navrhnúť v Amsterdame a švédskom Göteborgu.
Zdroj: www.archdaily.com
Prvú lanovku tohto druhu má mať Göteborg
Záujem škandinávskych miest o pokrokové riešenia pokračuje aj v oblasti dopravy. Švédsky Göteborg sa totiž má stať mestom, kde bude lanovka prepravujúca ľudí vybranými štvrťami prvou svojho druhu v Európe. V rámci 3 km trasy bude prechádzať aj ponad rieku, čo urýchli vyťaženú dopravu na mostoch. Zastavovať bude až na 4 staniciach, ktorých strechy pokryjú fotovoltické panely vyrábajúce energiu na jej pohon.
Zdroj: www.dezeen.com
Ďalší projekt bude nasledovať v Amsterdame
Priekopníkom v navrhovaní mestských lanoviek sa zrejme stane ateliér UNStudio, ktorý sa okrem tej z Göteborgu postará aj o návrh pre Amsterdam. Práve holandská metropola chce dať po vzore Švédov zrealizovať takúto lanovku nad miestnym morským kanálom. Jazda po 1,5 km trase by mala trvať 5 minút, počas ktorých bude možné jednorazovo prepraviť až 37 pasažierov.
Zdroj: www.archdaily.com
Mestské lanovky využíva aj Latinská Amerika
Plánované lanovky od UNStudia nebudú prvými na svete. Podobné projekty už zrealizovali v mestách Latinskej Ameriky, ktoré sú poprepletané príliš úzkymi uličkami komplikujúcimi cestnú prepravu. Dobrým príkladom je venezuelský Caracas, kde už od roku 2009 premáva lanová dráha pokrývajúca niekoľkokilometrovú sieť vedúcu ponad mesto. Kvôli nadmorskej výške a vzdialenostiam medzi mestskými zónami fungujú menšie siete lanoviek aj v Čile.
Zdroj: www.citymetric.com
Prvá z lanoviek od spomínaného ateliéru UNStudio má byť hotová vo švédskom Göteborgu. Odovzdať do užívania ju chcú pri príležitosti 400. výročia mesta v roku 2021. O štyri roky neskôr by mali prvé kabíny prejsť aj ponad Amsterdam, ktorý by chcel do roku 2040 rozšíriť túto sieť po celom meste.
Text: Róbert Bosák
Foto: www.archdaily.com, www.dezeen.com, www.citymetric.com