Vodiči starých dieselových a benzínových áut si už v centre Varšavy viac nezajazdia. 1. júla 2024 vstupuje do platnosti zákaz ich vjazdu do vybraných lokalít poľskej metropoly. Opatrenie zmení centrum mesta na zónu čistej dopravy.
Foto: pixabay.com
Zákaz pre autá staršie ako 18, resp. 27 rokov
Predstavitelia Varšavy schválili zákaz pred koncom minulého roka. Cieľom opatrenia je obmedziť produkciu emisií a prispieť k zlepšeniu stavu životného prostredia. Takýto krok podľa vyhlásení starostu z obdobia pred schvaľovaním opatrenia podporovalo viac ako 70 % obyvateľov Varšavy. Tí od 1. júla nebudú môcť jazdiť v centrálnom mestskom obvode a vo vybraných priľahlých lokalitách, ak majú auto na naftový pohon staršie ako 18 rokov alebo benzínový automobil starší ako 27 rokov. Vodiči prichytení pri porušení zákazu dostanú pokutu vo výške 500 PLN.
Výnimka pre starších obyvateľov centra mesta
Radnica očakáva, že opatrenie sa dotkne 2 % osobných automobilov. Podiel by bol o niečo vyšší, ak by kompetentní neschválili výnimku zo zákazu. Týkať sa bude vodičov vo veku nad 70 rokov žijúcich v centrálnom obvode a vo vybraných lokalitách spadajúcich do zóny čistej dopravy. Podmienkou pre uplatnenie výnimky zo zákazu je, že dieselové alebo benzínové vozidlo prekračujúce stanovený limit vlastnili pred prijatím opatrenia. Výnimka sa na nich bude vzťahovať do roku 2028. Potom nebudú môcť vojsť do centra mesta autom s naftovým pohonom starším ako 13 rokov a benzínovým vozidlom starším ako 22 rokov.
Postupné rozšírenie zákazu na novšie vozidlá
Počet vozidiel, ktoré budú mať zakázaný vjazd do zóny čistej dopravy, bude postupne rásť. Opatrenie ráta s postupným znižovaním "vekových" limitov. Znižovať sa budú priebežne do roku 2032. O 8 rokov nebudú môcť vojsť do zóny čistej dopravy dieselové autá staršie ako 11 rokov a benzínové autá staršie ako 17 rokov. Radnica avizovala možnosť neskoršieho stanovenia ďalších limitov alebo zavedenie podobných opatrení zlepšujúcich stav životného prostredia v Poľsku, ktoré je spomedzi štátov EÚ jedno z najviac znečistených.
Foto: pixabay.com
Varšava nie je jediné mesto, v ktorého centre nebudú môcť jazdiť staré dieselové a benzínové autá s výnimkou sanitiek, policajných a hasičských vozidiel. Podobné opatrenie zaviedol aj Krakov. 2 najväčšie poľské mestá sú prvé lokality v regióne strednej a východnej Európy s takýmito zónami čistej dopravy. Nasledovať ich má Vroclav a neskôr ďalšie poľské mestá.
Text: Róbert Bosák
Foto: pixabay.com