Reality inzercia

Poznámky sú jednoduchý nástroj, ako sa rýchlo a bez problémov orientovať v množstve inzerátov, ktoré ste si prezreli a zaujali vás. Umožní vám orientovať sa v inzerátoch a ľahko ich porovnávať medzi sebou.

K dispozícií máte 10 predvolených poznámok, ktoré si viete ľubovoľne upravovať ako vám vyhovuje. Navyše si viete k inzerátu pridať svoju vlastnú poznámku, postreh, či krátky popis.

Služba je prístupná len pre registrovaných používateľov. Registráciou získate navyše možnosť ľahko si spravovať poznámky a označené inzeráty. Pod každou poznámkou sa vám zobrazí zoznam vami označených inzerátov.

Klasické kamenivo v betóne je možné nahradiť drvinou z pneumatík

Napísal Róbert Bosák, 23.09.2022

Snaha o výrobu šetrnejšieho typu betónu nie je žiadnou novinkou. Pozornosť vedcov sa už dlhšie sústredí najmä na nahradenie klasického kameniva šetrnejším a dostupnejším materiálom. Vhodnou náhradou môže byť drvina z vyradených pneumatík.

 

Kamenivo zo štrku či piesku je jednou z 3 hlavných zložiek využívaných pri výrobe betónu. Podľa najnovších výskumov by vodu a cement mohlo dopĺňať alternatívne kamenivo, ktoré by sa vyrábalo z pneumatík. Tento nápad je na stole už niekoľko rokov. Výskumnému tímu z austrálskej univerzity RMIT sa ho podarilo posunúť o niečo bližšie k uplatneniu pri realizácii reálnych projektov.

Zdroj: rmit.edu.au

 

Náhrada klasického kameniva

 

Drvina z pneumatík sa už ako súčasť betónovej zmesi testovala. Doteraz však nebola použitá ako 100 % náhrada kameniva zo štrku či piesku. Nové výskumy austrálskych vedcov odhalili príčinu, pre ktorú ňou nebolo možné úplne nahradiť bežné kamenivo. Problém spočíval najmä v pórovitosti gúm na pneumatikách, kvôli ktorej sa s ňou cement nemohol dobre spojiť. Podľa vedcov sa to dá vyriešiť umiestnením betónu do špeciálnych oceľových foriem, v ktorých bude tuhnúť pod tlakom, čo povedie k pevnému spojeniu cementu s drvinou z pneumatík.

 

Rovnaká kvalitatívna úroveň

 

Už prvé testy ukázali, že využívanie oceľových foriem na tuhnutie betónovej zmesi výrazne zvyšujú jej kvalitu. Takto vyrobený betón, v ktorom je namiesto kameniva zo štrku či piesku drvina z pomletých pneumatík, dosahuje podobné vlastnosti ako klasický betón. Vysoké čísla dosiahli všetky parametre, ktoré súvisia s jeho pevnosťou. Za pozornosť stojí najmä pevnosť v tlaku, ktorá sa vďaka tuhnutiu zmesi v spomínaných oceľových formách zvýšila priemerne až o 97 %.

 

Riešenie nedostatku materiálu

 

Vysoká kvalitatívna úroveň materiálu predurčuje betón s kamenivom z pneumatík, aby sa stal adekvátnou náhradou za betón s klasickým kamenivom. Tým by sa mohol vyriešiť dlhodobý problém s nedostatkom surovín na výrobu tohto kameniva vo viacerých kútoch sveta. Použitie náhradného kameniva z vyhodených pneumatík by zároveň prispelo k redukcii odpadu, ktorý sa hromadí v dôsledku ich vyhadzovania.

Zdroj: rmit.edu.au

 

Text: Róbert Bosák

Zdroj: rmit.edu.au

Zdroj foto: rmit.edu.au