Nižšie náklady na chod firmy, viac pokoja pri práci a omnoho lepšia časová flexibilita. To všetko prináša práca z domu, ktorá je stále viac populárna aj u nás. K dosiahnutiu efektívneho výkonu si však potrebujeme vytvoriť vhodné pracovné prostredie.
Podiel zamestnancov a zamestnávateľov, ktorí využívajú výhody práce z domu, rastie každý rok. Podľa viacerých štúdií už túto formu práce stihlo vyskúšať 35 % Slovákov a aj keď ani nie tretina z nich takto vykonáva svoju profesiu pravidelne, každý potvrdí, akú dôležitú úlohu hrá v tomto prípade zariadenie pracovného priestoru a jeho poloha v dome, resp. v byte.
Pozor na časté chyby pri zariaďovaní domácej pracovne:
- pracovňa sa „zastrčí“ do tmavého a stiesneného kúta
- priestor je situovaný v niektorej z rušných miestností
- do kancelárie majú voľný prístup hostia alebo susedia
- nachádza sa priamo v miestnosti, kde sa relaxuje a spí
Zdroj: www.vivadecora.com.br
5 tipov na rýchle a pohodlné zariadenie celého priestoru:
1. Pracovňu umiestnite na presvetlené miesto – Alfou a omegou každej domácej pracovne je výber vhodného miesta. To by nemalo poskytovať len súkromie, ale aj dostatok presvetlenia, ktoré má najvýraznejší vplyv na výkony, kvalitu práce a zdravie pracovníka.
Zdroj: www.karmanhealthcare.com
2. Kancelárii prispôsobte aj farby na stenách – O zdravé a inšpirujúce prostredie v takejto pracovni sa nestará len denné svetlo. Kľúčovú úlohu zohrávajú aj farby na stene, ktoré by pre udržanie koncentrácie mali vyžarovať čo najoptimistickejšie vibrácie. Odporúča sa vsadiť na žlté alebo ružovkasté odtiene doplnené bielou nábytkovou zostavou.
Zdroj: www.coolanz.com
3. Investujte do kvalitnej ergonomickej stoličky – Sedavá práca je pre naše zdravie značným rizikom, takže investícia do kvalitnej stoličky by mala byť samozrejmosťou. Správne držanie tela podporí moderný ergonomický model, ktorý zaistí správne a komfortné sedenie, v rámci ktorého vám nehrozí kĺzanie tela a vyhnete sa aj polohe v nesprávnom uhle.
Zdroj: www.kitchenforaustin.com
4. Oddeľte pracovný priestor od súkromného – Pri výbere miesta by sme mali myslieť aj na prerozdelenie jednotlivých zón v domácnosti. Kancelária by sa nemala spájať s miestnosťami určenými na relax, obzvlášť nie so spálňou. Psychológovia totiž upozorňujú na nepriaznivý vplyv „nosenia si práce do postele.“
Zdroj: blog.bestbuy.ca
5. Majte pod kontrolou poriadok a úložný priestor – Nepriaznivý vplyv na náš výkon má aj neporiadok, ktorý spôsobuje chaos, spomaľuje tempo a zvádza nás k chybám. Uprataný stôl a organizácia pomôcok a spisov v úložnom priestore je ideálny spôsob, ako dosahovať dobré výsledky a hlavne si nenechať prerásť robotu cez hlavu.
Zdroj: www.lightingmiami.com
Nech je podiel ľudí pracujúcich z domu akýkoľvek, stúpať môže len v prípade, že táto forma práce prináša nadpriemerné výsledky. K tomu potrebujeme správne zariadený priestor, čo sa nám podarí aj vďaka vyššie uvedeným tipom. Tie by však mali byť len inšpiratívne a pri ich uplatňovaní by sa nemalo zabúdať na osvedčené pravidlo „vždy zariaďovať podľa seba.“
Text: Róbert Bosák
Foto: www.cbsnews.com, www.vivadecora.com.br, www.karmanhealthcare.com, www.coolanz.com, www.kitchenforaustin.com, blog.bestbuy.ca, www.lightingmiami.com